Fundación Utopia-BsF

Desenvolupament humà sostenible

La Fundación Utopia-BsF va néixer de la col·laboració en projectes de cooperació internacional entre la Fundació Plataforma Educativa i la Asociación Proyecto Cultural El Sitio de Guatemala i es dedica a la Cultura i al desenvolupament humà sostenible, a través de la creativitat i la innovació social.

Qui som

Què fem

Click here to add your own text

Codesenvolupament i Cooperació sobre el Terreny

Els projectes que impulsem en l’àmbit de la cooperació directa sobre el terreny busquen reforçar i complementar les polítiques públiques de desenvolupament dels estats receptors, de la missió de la contrapart sòcia i de les necessitats del teixit humà que se’n beneficia.

En aquest marc, la Fundació Utopia-BsF té en compte les especificitats culturals de cada territori i treballa per a la defensa dels drets humans en general, i dels drets socials i culturals, en especial, fent èmfasi en els col·lectius de dones i en la infància/adolescència. Les zones  d’intervenció prioritàries són: Centre Amèrica, la Conca del Mediterrani i el Senegal.

Pel que fa als projectes de codesenvolupament, busquem incidir en les persones nouvingudes i establertes a Catalunya, reforçant els vincles comunitaris amb el seu país d’origen. Busquem potenciar, formar i col·laborar amb aquests grups de persones de diferents nacionalitats perquè aportin el seu gra de sorra a la millora dels seus territoris.

INCUBA

Incuba és una iniciativa de formació, suport i acompanyament de joves d’escàs poder adquisitiu que fins al moment en el seu procés d’apoderament econòmic i social. Nascut l’any 2006, l’objectiu d’Incuba és proporcionar un conjunt d’eines i coneixements als i les participants per a que puguin defensar de manera més efectiva els seus drets econòmics, culturals i socials, a través de la creació de plans d’empresa i de desenvolupament personal.

Diverses edicions del projecte Incuba s’han impulsat a terme fins al moment al Marroc, a l’Uruguai i a Guatemala, havent format més de 400 joves, un 70% dels quals han aconseguit millorar la seva situació socioeconòmica gràcies als coneixements obtinguts.  Aquesta iniciativa es porta a terme gràcies al suport de tècnics experts en emprenedoria social, lideratge comunitari i drets humans.

Organitzacions contraparts als territoris: Associació Moultaka (Marroc), Asociación La Barca (Uruguai) i Swan Tinamit (Guatemala)

Per a accedir a la fitxa tècnica del projecte Incuba clica aquí
.

Vols saber-ne més? Clica aquest enllaç i visita el web Incuba

EFCI Mujeres Guatemala

L’Escola de Facilitadors de la Creativitat i la Innovació (EFCI) és una iniciativa per al foment de l’emprenedoria de dones en situació de dificultat econòmica i social. Nascut a Guatemala l’any 2003, el projecte busca proporcionar als i les participants un conjunt d’habilitats i eines per a la millora de la seva autoestima personal i iniciativa professional, clarificant idees, visualitzant els seus propis talents, buscant recursos a l’entorn, potenciant així l’autoocupació i l’acció comunitària.

Des de l’any 2003 s’han portat a terme diferents edicions del programa EFCI Nahualà a Guatemala, i també s’ha implementat a Catalunya en el format EFCI Dones a les ciutats de Girona, Salt i Barcelona. En total, s’ha format i donat recolzament a més de 2.000 joves (especialment dones), un 80% han reportat un impacte positiu pel que fa a la seva integració laboral i social, i un 30% de les quals han iniciat els seus projectes professionals cooperatius.

Organitzacions contraparts als territoris: Swan Tinamit i Asociación Cultural el Sitio (Guatemala), suport i recolzament al projecte per part de diferents Centres Cívics, ONG’s, i altres entitats i equipaments públics de Girona, Salt i Barcelona (Catalunya)

Per a accedir a la fitxa tècnica del projecte EFCI Nahualà clica aquí
Per a accedir a la fitxa tècnica del projecte EFCI Dones clica aquí

Juventud Transformadora

L’objectiu d’aquest projecte és la Promoció i enfortiment de l’educació, la participació ciutadana i l’apoderament dels col·lectius juvenil indígenes de la ètnia q’echi. Els/les joves beneficiaris/es del projecte són els participants habituals de les activitats que impulsa la Fundació guatemalenca Funmmayan, contrapart nostra al territori.

Les comunitats escollides per a la implementació del projecte presenten alts índex de pobresa estructural i hi ha una manca evident de serveis educatius per infants i joves. L’accés a la formació i capacitació professional es fa difícil en aquestes àrees, i és per això que les organitzacions socials com Funmmayan treballen per l’alfabetització bàsica dels seus habitants, especialment les dones indígenes, i els seus fills, donat que en un tant per cent molt elevat dels casos, la maternitat arriba de forma molt primerenca, i la jove no ha pogut acabar els seus

En el marc de l’edició de 2015 s’ha donat atenció a més de 60 joves en situació de vulnerabilitat social però amb capacitat de lideratge i motivació personal per tal de formar-se en Creativitat i innovació social.

Organització contrapart al territori: Funmayan

Per a accedir a la fitxa tècnica del projecte clica aquí

Bicicletes per l’Educació Senegal

Bicicletas sin Fronteras és un projecte de millora de les condicions de vida de persones sense recursos a través de l’entrega de bicicletes, facilitant el seu accés a l’educació, al treball, i la seva mobilitat en general. La gran majoria de les bicicletes que s’entreguen són donacions, les quals es reparen en tallers d’inserció laboral, generant llocs de treball per a persones en risc d’exclusió social.

Des de 2012 -any d’inici del projecte-Bicicletas sin Fronteras ha entregat més de 2.000 bicicletes en països tan diversos com Espanya, Hondures, l’Índia, Mali Burkina Faso o el Senegal. El cor d’aquesta iniciativa es troba a la regió de Palmarin (Senegal) a través de l’impuls de la iniciativa Bicicletes per a l’Educació, treballant conjuntament amb la comunitat rural i la Fundació Lluís Llach per fer entrega de més de 800 bicicletes a alumnes dels instituts de la zona i alhora crear llocs de treball pels habitants, a través del manteniment i la reparació de les bicicletes.

Organització contrapart al territori: Ajuntament de la localitat de Palmarin (Senegal)

Per a accedir a la fitxa tècnica del projecte BsF clica aquí.

Vols saber-ne més? Visita el web de Bicicletas sin Fronteras

Infancia en Riesgo: Prevenció de la malnutrició

Iniciativa que té com a objectiu reduir la malnutrició infantil a la regió de Totonicapan (Guatemala). La seva implementació consisteix en enfortir i millorar les capacitats de la Unitat de Malnutrició de l’Hospital de Totonicapan.
En el marc del projecte es porten a terme un seguit de tallers al mateix hospital a través dels quals s’atenen a un total de 200 famílies amb fills menors de 5 anys i que presentin desnutrició i/o a dones embarassades en risc, durant els 6 mesos d’execució del projecte. En paral·lel, es porta a terme un seguiment i avaluació de les famílies formades, recolzant-les durant 2 mesos en el procés d’eradicació de la malnutrició dels seus fills/es.

Projecte impulsat per la Fundació Plataforma Educativa i en la qual la Fundació Utopia-BsF participa amb el disseny de plans pedagògics i mesures avaluatives.

Organitzacions contraparts al territori: Hospital de Totonicapan

Educació pel desenvolupament i Sensibilització

Els projectes que impulsem en l’àmbit de la cooperació directa sobre el terreny busquen reforçar i complementarles polítiques públiques de desenvolupament dels estats receptors, de la missió de la contrapart sòcia i de les necessitats del teixit humà beneficiari.

Nahual

L’objectiu del Projecte Nahual és facilitar l’estada a Catalunya d’un grup de professionals de l’acció comunitària vinguts de Guatemala, els quals durant la seva estància ens fan partícips de la realitat del seu país, alhora que repliquen a grups de treball i associacions catalanes tots els seus coneixements i expertesa com a professional de l’acció comunitària i la cooperació internacional.

En aquest sentit, en el marc del Nahual des de fa 9 anys la Fundació Utopia- BSF convida a Catalunya durant tres mesos un grup de facilitadores de la creativitat i la innovació de comunitats en risc d’exclusió social de Guatemala. Durant aquest temps, les facilitadores realitzen tallers i activitats relacionades amb la cooperació, la inclusió social i l’apoderament dels col·lectius més desafavorits als centres cívics de Girona, Barcelona, Salt i Figueres, conjuntament amb la resta d’equip de la Fundació Utopia-BsF, i participen en activitats amb organitzacions del tercer sector a diferents municipis de Girona i Barcelona.

Aquest projecte es porta a terme gràcies a la col·laboració amb diverses entitats i administracions locals de la província de Barcelona i Girona.

Per a accedir a la fitxa tècnica del projecte clica aquí.

EFCI Dones Emprenedores

L’Escola de Facilitadors de la Creativitat i la Innovació (EFCI) és un projecte destinat al foment de l’emprenedoria de persones en situació de dificultats econòmiques i socials. Destaca la practicitat i l’obtenció de resultats a curt termini: donem les habilitats i les eines per enfortir les participants tant en autoestima personal com en iniciativa professional: clarificant idees, reconeixent els seus propis talents, buscant recursos de l’entorn, potenciant l’autoocupació i l’acció comunitària. L‘objectiu és apoderar aquestes persones des de la modalitat de tallers basats en el Cicle d’Aprenentatge Vivencial (CAV): Reflexió – Participació – Diàleg. Fomentem la innovació i la creativitat per transformar i millorar les seves situacions personals i laborals: d’elles sorgiran les idees i les iniciatives i a l’EFCI trobaran el suport i l’acompanyament per dur-les a terme i crear el seu propi projecte de vida

“Dones Emprenedores” és un projecte de la Fundació Plataforma Educativa en col·laboració amb la Fundació Utopia i amb el suport de la Fundació Gentis que, gràcies al finançament de l’Obra Social la Caixa, es pot continuar oferint a les dones de Salt i . enguany es comença a implementar a la ciutat de Barcelona. EFCI-Dones ha obtingut el segell de projecte inclusiu de l’Ajuntament de Salt.

Col·laboració amb entitats locals.

Bicicletes sense Fronteres

Participació en xarxes