Comissió Igualtat - Novetats

25N: 972 motius per l’eradicació de totes les violències contra les dones

Un any més Plataforma Educativa commemora el 25 de novembre, dia internacional per a l’eliminació de la violència masclista, una data que continua recordant-nos com aquesta violència és una vulneració dels drets humans fonamentals, i que posa de manifest la urgència d’eradicar aquesta injusticia i la necessitat de ser conscients de l’eix de gènere.

La violència masclista i la ideologia que perpetua dita violència, el masclisme, poden presentar diferents manifestacions: des del llenguate o l’humor sexistes fins al feminicidi, l’asassinat de dones pel fet de ser-ho; passant per l’exclusió, la privació de llibertat, la negació del dret a la intimitat, les agresssions sexuals o la violència psicològica. Aquests actes es manifesten en tots els àmbits de la vida, i poden provindre de tot tipus d’agents culturals, poden passar al nucli familiar o a fora d’aquest, per part de persones conegudes o desconegudes.

El feminicidi és la cara més amarga de la violència masclista. Aquest 2018, segons les últimes dades del Ministeri, 44 dones han estat assassinades per violència de gènere. Si a aquestes sumem els casos on falten dades, el número ascendeix a 88. I per no esborrar la memòria d’aquestes dones, cal no tornar a reiniciar el comptador cada gener. Així, ja són en total 972 les dones assassinades per aquesta causa des del 2003, que va ser quan es van començar a comptabilitzar.

Aquest 2018 fa deu anys que disposem a Catalunya de la llei 5/2008 del 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista. Aquesta llei, posa en el centre les dones com a subjectes de dret, com a agents del canvi, i alhora condemna la violència masclista en ser un impediment per assolir la plena autonomia i llibertat de la meitat de la població global.

Necessitem amb urgència seguir treballant, entre totes i tots, per una necessitat comú: una societat lliure de violència sistemàtica contre les dones. Les agressions masclistes no són casos aïllats ni inevitables, són un problema social. Des de la comissió d’igualtat de Plataforma Educativa us convidem a prendre part d’aquesta lluita i a participar dels actes que s’han fet al nostre territori.

ACTES INSTITUCIONALS

Dia: 25 de novembre