Novetats

Coneixeu la Fundació Utopia BsF?

L’entitat repassa la seva tasca durant el 2017

En el seu àmbit de cooperació internacional, l’entitat ha dut a terme projectes a Guatemala i al Senegal

Creativitat, innovació, educació, bicicletes, cooperació, desenvolupament, emprenedoria… què tenen en comú totes aquestes paraules? Doncs que són les claus d’alguns del projectes que la Fundació Utopia-BsF, en el seu àmbit de cooperació internacional, ha dut a terme a Guatemala i al Senegal, per exemple. Val a dir que gràcies al finançament rebut per estructura interna i potenciació del teixit associatiu, han pogut planificar, coordinar i avaluar-los, fent equip amb les respectives contraparts i els beneficiaris/es de les seves propostes. Aquí us deixem amb un breu repàs del que ha estat aquest 2017 per a la Fundació Utopia BsF.

La primera proposta rep el nom d’EFCI Dones Emprenedores Nahualà, un projecte nascut l’any 2014 i que només en aquest 2017 ja format a 82 dones indígenes d’escassos recursos socioeconòmics, 200 en total si sumem totes les edicions. S’hi han impartit tallers formatius vertebrats a través de la creativitat i la innovació com a eines de desenvolupament humà integral i sostenible.

Cal remarcar, que aquest projecte ha comptat amb una escola bressol pels fills i filles de les participants perquè l’accés a les formacions els fos possible. Es tractava de posar les coses fàcils. “Actualment estem treballant per establir sinergies al territori perquè les autoritats governamentals del país puguin prendre’n el relleu”- Ens explica Raquel Sabater, coordinadora de l’entitat.

En un altre ordre de coses, l’entitat també posa els seus esforços al Senegal des del 2015, a la regió de Palmarin, amb el projecte Bicicletes per l’educació al Senegal. Treballen de manera conjunta amb l’Institut de Palmarin-Facao i amb la seva comunitat, oferint bicicletes per tal de facilitar l’accés a l’educació dels joves del territori, que es veuen obligats a caminar entre 4 i 10 quilòmetres diaris per accedir a l’escola, cosa que comporta, com us podeu imaginar, problemes relacionats amb el fracàs escolar o l’absentisme.

El projecte pot comptar ja 700 bicicletes entregades a aquests estudiants, que han reportat beneficis socials i acadèmics com la reducció de l’absentisme escolar en un 80%, l’augment en dos punts de la mitjana de l’Institut, i l’èxit de l’alumnat de Palamarin a la prova de selectivitat, on han aprovat el 51% en front de la mitjana nacional ( 31%). I s’obren els horitzons: Enguany, es troben en fase d’ampliació del territori d’incidència a Fiemela, una zona propera a Palmarin.

A banda de la cooperació, l’entitat executa projectes d’Educació pel Desenvolupament a territori català, “entenem que tota acció de cooperació ha d’anar de manera acompanyada d’una acció de sensibilització paral·lela i complementària als països del Nord”- ens explica la seva coordinadora. Dins d’aquest eix de treball, trobem el projecte Nahual que compta amb una trajectòria d’11 anys consecutius.

En el marc d’aquest projecte s’han sensibilitzat i forma en matèria de drets humans a més de 3.000 persones als territoris de Girona, Salt, Figueres i Barcelona ciutat. Gràcies a la subvenció rebuda per part de l’Agència Catalana pel Desenvolupament, un any més aquest  projecte ha estat possible i dues noies (una Guatemalenca i una Nicaragüenca  han pogut gaudir de la beca Nahual i, alhora, la ciutadania de Girona i comarques s’ha vist beneficiada del seu coneixement i expertesa en creativitat aplicada als processos grupals. Un autèntic intercanvi professional i vital en pro del desenvolupament.

Aquest ha estat un any carregat de projectes, sinergies i horitzons que esperen poder mantenir i ampliar durant els  anys que venen.

D’altra banda la Fundació Utopia-BSF , treballen amb projectes de desenvolupament comunitari a Catalunya, on repliquen projectes reeixits a països del Sud adaptats a la realitat catalana. Entre aquests projectes trobem l’INCUBA DONES BCN que té per objectiu formar, apoderar i donar suport a grups de dones que puguin liderar els seus projectes d’emprenedoria personal i professional, basant-se en els principis que proclama l’Economia Social i Solidària.

Un autèntic intercanvi professional i vital en pro del desenvolupament.

Així mateix, també executen l’EFCI DONES EMPRENEDORES CATALUNYA, programa formatiu amb caràcter innovador que fomenta l’autonomia i l’apoderament de les, posant l’accent en conceptes com la interculturalitat, participació social i treball comunitari. S’han dut a terme accions a Barcelona, Salt i Font de la Pòlvora de Girona. Durant la seva trajectòria s’han format i apoderat més de 200 persones.

Finalment, Fundació Utopia-BSF ha participat activament en la coordinadora d’ONG’s de Girona i comarques en diferents actes com són la Campanya Pobresa Zero, la campanya de commemoració dels Drets Humans i la jornada anual sota la temàtica “Antimilitarisme i Cultura de Pau” o en altres activitats com el Dia de la Violència contra la Dona i la Nit del Voluntariat. Com veieu, el 2017, els ha estat un any carregat de projectes, sinergies i horitzons que esperen poder mantenir i ampliar durant els  anys que venen.