Mentoria - Novetats - opinió - Sapere Aude

La mentoria social, vincle efectiu i afectiu

El company Arnau Taberner López, coordinador a Catalunya del projecte europeu #SapereAude escriu sobre la mentoria social el  El Punt Avui

Vivim en una societat immersa en una exigència aclaparadora. Se’ns demana que siguem independents i, alhora, socialment acceptats; que aportem valor, que busquem sempre noves oportunitats per oferir el millor de nosaltres mateixos. I molts ho mig aconseguim perquè els sistemes educatius, familiars i el propi context ens ajuden, ens embolcallen, ens fan de xarxa de seguretat per si caiem; ens preparen, en definitiva, per entendre i respondre a aquest enorme grau d’exigència.

Però què passa quan no es disposa d’aquest suport? Què passa quan aquest espai en la societat està en risc perquè no hi ha aquesta família, perquè el context social o econòmic no només no els ajuda sinó que els marca indefectiblement? Com a ciutadans, com podem donar-hi resposta? Qui s’atreveix a donar-hi resposta?

Precisament perquè és qüestió de consciència però també d’atreviment, que no puc deixar-vos de parlar d’una resposta que se suma a totes aquelles que aborden aquesta realitat: la de la mentoria social com a vincle efectiu (i afectiu) dels joves en risc d’exclusió. I és que actualment a Catalunya hi ha més de 14.000 joves que presenten un expedient obert en el sistema de protecció a la infància, una situació d’emergència social que, lluny de solucionar-se, s’agreuja any rere any.

Els motius són tan diversos com us pugueu imaginar, i van des de l’arribada de menors estrangers sense cap vincle amb la societat d’acollida fins als casos de desemparament. Programes de suport social protagonitzats per persones no vinculades directament a l’administració pública, com ara el Sapere Aude, s’han demostrat eficaços. Els mentors?, simples veïns de realitat que veuen que aquesta situació els interpel·la.

El concepte de mentoria social, avui ja d’ús comú, consisteix a oferir a aquests joves un referent alternatiu i complementari als suports de què ja disposa, per ajudar-lo acadèmicament però, sobretot, per oferir-li una guia personal que el mantingui vinculat a una societat de la qual forma part, ampliant i enfortint la seva xarxa relacional amb nous ancoratges de camí cap a la maduresa.

Arnau Taberner, coordinador a Catalunya del projecte europeu SAPERE AUDE