Igualtat - Novetats - opinió - Plataforma Educativa

No som només números

violencia de genere 2

Us compartim l’article de Maribel Flores Valdepeñas, agent d’Igualtat i de Sostenibilitat i membre de la Comissió d’Igualtat de Plataforma Educativa i membre de la Comissió de Gènere de Fedaia, en motiu de la commemoració del Dia Mundial contra la Violència de Gènere.

maribel flores

No som només números

1 de cada 10 dones patirà una agressió sexual al llarg de la seva vida segons Nacions Unides. Una de cada deu!

1 de cada 3 dones patirà al llarg de la seva vida algun tipus de violència masclista segons l’OMS. Una de cada tres!

La violència de la parella és el tipus més comú contra la dona afectant el 30% de les dones a tot el món. El trenta per cent!

Es calcula segons Nacions Unides que 200 milions de dones i nenes han estat sotmeses a la mutilació genital femenina. I 3 milions de nenes menors corren el risc de patir-la. Tres milions de nenes!

1 de cada 5 dones al món és forçada a casar-se abans dels 18 anys segons Unicef. Una de cada cinc!

Segons Nacions Unides, més de 160.000 dones i nenes han sigut víctimes de tràfic de persones, majoritàriament per a l’explotació sexual. Més de 160.000!

I aquestes dades només són uns exemples estadístics que no deixen de créixer.

No són només números, són històries i realitats de dones, mares, filles, germanes, amigues, parelles, familiars, companyes, veïnes, conegudes…etc.. No SOM només números. Som el 50% de la població mundial i la violència contra la dona encara es manifesta de molt diverses maneres: a nivell físic, econòmic, psicològic, ambiental i sexual en els àmbits privats, familiars, comunitaris i estatals.

Aquestes manifestacions de violència tenen una base estructural i social que segons Nacions Unides es poden prevenir realitzant actuacions en la sensibilització de la societat, sobretot en infants, nens i nenes per a reconèixer el dret de les dones i nenes a viure amb dignitat, seguretat, autonomia, lliures d’explotació, de maltractaments i de tota mena de discriminació.

Les entitats que conformem Plataforma Educativa (Fundació Resilis, Fundació Astres, Fundació Gentis, Fundació Infància i Família, Eina Activa Empresa d’Inserció, Fundació Utopia i Idària Cooperativa) treballem per a la sensibilització contra la violència de gènere com a objectiu en la nostra política i els nostres Plans d’Igualtat i desenvolupem actuacions al llarg de l’any involucrant les persones treballadores i les persones ateses. Un dels molts exemples és el projecte Igu@lMents que integra la participació activa de les persones ateses i treballadores en la creació conjunta d’una maleta pedagògica que s’anirà ampliant amb recursos audiovisuals, musicals, literaris i altres. Aquest és el nostre granet de sorra per a treballar en l’Objectiu de desenvolupament sostenible ODS 5 per a la Igualtat de gènere i l’empoderament de les nenes i dones segons l’Agenda 2030. És la nostra manera de crear noves històries i noves realitats.

Recordeu, no deixeu de sensibilitzar. Nosaltres no deixarem de fer-ho, ja que: No som només números!