,

Jornada socioeducativa a Terres de l’Ebre per tractar la implementació de la inclusió a les escoles.

El 25 d’abril, la Sala Emili Vives del Consell Comarcal
del Montsià acollirà aquesta jornada, dirigida a tots els agents de la comunitat educativa de les Terres de l’Ebre

El Centre de Formació d’Adults Lo Pont de la Fundació Privada Gentis, organitza la
primera jornada socioeducativa al territori per  tractar la implementació de la inclusió
a les escoles.

Aquesta jornada té com a objectiu compartir amb professionals i comunitat educativa
la seva experiència en la participació d’un projecte europeu d’inclusió per a persones
amb discapacitat i també donar a conèixer les bones pràctiques que es realitzen a les
Terres de l’Ebre.

La idea neix de la participació d’una entitat col•laboradora, Plataforma Educativa, dins
d’un projecte internacional europeu emmarcat en el programa Erasmus + , en el que
han pogut implicar-se diferents àmbits de la comunitat educativa i entitats de diferents
països: Àustria, Alemanya, Finlàndia, Bèlgica, Catalunya i Comunitat Valenciana.
Aquesta Jornada també pretén tractar i contextualitzar les polítiques d’inclusives a
l’aula d’acord a la normativa actual. I per aquest motiu també es comptarà amb
diferents experiències, des d’un marc general a nivell europeu i des d’un marc concret
aportant bones pràctiques desenvolupades al territori.

Volem crear un punt de reflexió i debat que pugui tenir una continuïtat en el temps i
generar un espai d’interacció entre els diferents agents educatius del territori per a
tractar, compartir i avançar conjuntament la inclusió dintre i fora de les aules.
La jornada constarà d’ una primera part dedicada a emmarcar el Projecte Erasmus+ i
contextualitzar el Decret d’inclusió 150/2017. El centre té la voluntat que hi participi el
Departament d’Educació i comparteixi la seva visió al voltant de les polítiques d’inclusió
i el nou decret. Finalment la segona part de la jornada es dedicarà a exposar bones
pràctiques a nivell de Terres de l’Ebre comptant amb la participació de diferents
experiències innovadores que es duen a terme al territori.

La jornada està prevista per al dia 25 d’abril, a la Sala Emili Vives del Consell Comarcal
del Montsià i va dirigit a tots els agents de la comunitat educativa de les Terres de l’Ebre

Programa:

Projecte solidari “Entaulats” de Palafrugell

El dia 23 de març del 2019 la Directora i tres educadores del Pis Tallamar de Palafrugell han tingut l’ocasió de poder gaudir de la cinquena edició de L’Entaulats juntament amb més de 200 persones d’unes 70 entitats de la població.

Entaulats es duu a terme des de fa cinc anys destinat a reconèixer la feina del voluntariat de les entitats del municipi que treballen en projectes destinats a persones vulnerables.

Aquesta cinquena edició, des de la iniciativa conjunta de l’Ajuntament i el restaurant Casamar han volgut homenatjar les entitats i associacions  convidant els representants amb la finalitat de fomentar la relació entre el teixit associatiu en una jornada lúdica i gastronòmica.

La jornada es va iniciar amb dinàmiques de grup per promoure la interacció entre els diferents participants per, posteriorment, compartir un gran àpat dirigit pel xef Quin Caselles. Finalment, hi va haver acompanyament musical.

Per a l’equip educatiu del Pis Tallamar ha estat una gran oportunitat per presentar el servei a la resta d’entitats i associacions del municipi de Palafrugell.  I ha suposat una experiència molt enriquidora que esperem poder repetir!

Agraïm a l’Ajuntament de Palafrugell per fer realitat aquest tipus d’iniciativa tant productiva i per a afavorir la nostra adaptació en el territori.

Equip Educatiu del Pis Tallamar

,

“El que m’agrada més fer a la vida és superar-me”

En aquesta ocasió entrevistem a Imac Aguilar, qui s’encarrega de la neteja de les oficines de la seu de Plataforma Educativa a Girona. Voleu saber per què la vida pot ser de color de rosa llampant? Ella ens ho explica…

Imac Sumac Aguilar Lleida ( Barcelona, 1975) És la mitjana de tres germans. Tres germans ben seguits! (es porten 15 mesos entre ells). És també mare de dos fills de 25 i 14 anys, de qui parla ben orgullosa. Va començar BUP i COU i, anys més tard, va fer l’accés a la Universitat per majors de 25 anys, cosa que li va permetre cursar Integració Social per l’IOC. Viu des de fa 20 anys a Girona ciutat, però ens explica que també va viure a l’Escala. Es defineix com una persona tranquil·la i que sempre està disposada a ajudar als altres. També és d’aquella mena de valuós espècimen que veu el got mig ple (o l’ampolla, o la galleda, és igual: tot mig ple perquè és optimista de mena!). I riu: és un fet que ella,  a banda de mantenir les oficines de la seu de Plataforma Educativa com una patena, dóna alegria per on passa.

Quan arriba l’hora de dinar a oficines del carrer Garrotxa, abans no comença a sortir olor dels menjars que els companys i companyes s’escalfen al microones de l’office, se sent olor de net. Ja ha arribat la Imac, la  veureu vestida de rosa llampant, el color del seu uniforme (i m’atreviria dir que també el del seu cor).

Tu arribes a l’hora de dinar, però el teu dia ha començat molt abans, oi?

I tant! Durant el matí faig el que fan totes les mares: preparar-ho tot perquè el dia comenci bé per a tots. El gran va sol, però al nen el porto a l’institut…

El nen…

Bé: El noi! Ja té 14 anys. El temps passa volant!

I ja en deu fer molt, oi, que treballes a Plataforma Educativa?

Ja em descompto! Vaig entrar-hi treballant a l’escola bressol Belluguets, que ja no la tenim. Després vaig continuar netejant oficines, d’això deu fer tretze anys, quan teníem les oficines separades, no com ara que ho tenim tot junt i tan gran! També vaig estar una temporada netejant el pis de Bolós i fent suport al departament de recerca, quan va sorgir l’oportunitat. Hi feia inventari, preparava materials pels centres, etc.

Ens ha explicat un ocellet que t’has posat a estudiar de nou? Quan ho fas, això?

Dia a dia… Quan torno a casa em poso a estudiar. Després deixo fet el dinar i cap a treballar! Al vespre s’acaba la meva jornada laboral i continuo a casa. Ah! I un cop per setmana vai a entreno: m’apassiona l’handbol. Veuràs: tinc una discapacitat del 34% deguda a l’epilèpsia. Me la van diagnosticar amb divuit anyets, quan acabava de ser mare. Em va caure el món a sobre… Jo tenia la imatge que té tothom d’aquesta malaltia (ja us ho podeu imaginar) i em pensava que ja mai més podria fer res. Però la variant que tinc jo és la més lleu, diguem-ne, i amb medicació (per a mi la medicació ja és una rutina) està controlada.

I com ho portes?

Una s’acostuma a viure amb això, com t’acostumes a tenir els cabells o els ulls d’un color o d’un altre, és una part més de tu, com el fet de ser un home o una dona, suposo. Jo he de prendre’m les meves coses amb el cafè del matí, com qui s’hi posa sucre i dormir estrictament les hores que he de dormir.

I què és el que t’agrada més fer?

De la feina, vols dir?

De la vida!

Mira: el que m’agrada més fer a la vida és superar-me. Sí. Vaig haver de deixar els estudis quan va néixer el meu primer fill, vaig deixar el COU penjat. Però no em podia quedar parada: un temps després, vaig fer l’accés a la Universitat per majors de 25 anys perquè sempre he pensat que el saber no ocupa lloc. I actualitzar-se amb els estudis sempre està bé.

I què vas triar?

El grau d’Integració Social. Et diré que segurament he triat fer aquests estudis perquè jo mateixa he estat una persona en situació de vulnerabilitat. És com tornar a la societat el que he après… Acompanyar persones que ho necessiten, que estan en risc d’exclusió per la seva situació personal.

Suposo que estar treballant aquí m’hi ha influït d’alguna manera. Són els estudis que t’habiliten per donar un cop de mà als altres, penso. Ser un suport a la gent. Sentir-te que ajudes és el que a mi m’agrada. Llavors em plantejo que potser pugui canviar de feina algun dia i no limitar-me sempre a netejar…

I així, com et veus d’aquí a cinc anys?

D’aquí a cinc anys? Ja tindré els fills grans, majors d’edat!  Hauré acabat de pagar la hipoteca, m’hauré refet emocionalment d’una etapa molt dura que hem viscut a casa, segur, i amb una feina diferent! M’hi veig, la veritat. Em veig superant-ho tot i cap endavant. No pot ser d’una altra manera.

La vida pot ser rosa llampant, oi?

Que no ho veus? −Fa ella, mostrant el seu uniforme fúcsia.

, ,

Bones pràctiques en l’acció social

El primer pas cap a una societat més acollidora recau en donar a conèixer aquesta mesura de protecció, en fer-la present dins la societat. I publicacions com la que teniu a les mans ens ajuden a avançar en la difusió de la cultura de l’acolliment familiar a casa nostra. Gràcies, junts garantim el dret dels infants a viure en família, junts #femgranlacolliment!

23 d’Abril: La diada de l’Acció Social

Acte d’entrega de Premis d’acció Social

Mercè Bañeras i Maria Figueras

23 d’abril de 2019

12h CaixaFòrum de Girona (C/Ciutadans, 19)

, ,

Sergi de Meià combina el seu art culinari amb el producte del Rebost de Can Moragues sota la filosofia “bo és bo” per a crear una carta ecològica, de proximitat, de qualitat, i amb un fort arrelament al territori, social i cultural,  que es converteix en una experiència gastronòmica sense precedents.

Sergi de Meià, premi nacional al cuiner jove de l’any de l’Acadèmia Catalana de Gastronomia l’any 2009, President de la Fundació Institut Català de la Cuina i membre del moviment Slow Food, és una de les icones de la cuina ecològica de proximitat i amb tradició a Catalunya. Posar en valor les receptes catalanes tradicionals, la cuina ecològica de proximitat i l’origen del producte  ha estat un dels seus principals objectius i dedicacions en els darrers anys. Entén el menjar com un plaer però destaca la importància de prendre consciència cap a la natura i la responsabilitat que tenim amb el medi ambient. Ell s’identifica amb la filosofia slow-food com una altra manera d’entendre la gastronomia, redescobrint la màgia del producte que és bo per qui el consumeix, per a qui el produeix i per al planeta.

El Rebost de Can Moragues és un espai de restauració amb botiga que té un estret vincle amb les estacions de l’any, on el producte fresc és de proximitat i d’Alt Valor Natural, i els plats s’adapten als productes ecològics de temporada. Els grans protagonistes del Rebost són els pagesos i els seus productes únics de varietats locals: aquells que els nostres avis i àvies cultivaven. Aquests es cultiven amb agricultura d’Alt Valor Natural; una producció ecològica que fomenta la biodiversitat i millora la natura. Per a poder dur a terme aquesta pràctica la Fundació Emys, fundació ambiental sense ànim de lucre que està al darrere del Rebost, com a experta en agricultura d’Alt Valor Natural, utilitza els acords en custòdia per acompanyar als pagesos i pageses de confiança en la gestió sostenible de les seves produccions.

És per això que quan Sergi de Meià i El Rebost de Can Moragues es troben només en poden sorgir coses extraordinàriament bones. La filosofia del xef encaixa perfectament amb filosofia que Fundació Emys vol fomentar a través del Rebost de Can Moragues amb la custòdia del territori. La nova carta es centra en la qualitat gastronòmica que potencia la qualitat del producte saludable i sostenible. En tots els plats el protagonista n’és l’ingredient de proximitat i de temporada, fent de salvaguarda dels gustos ancestrals i custodiant la cultura de la nostra terra. Plats com el picadillo de xai, els bunyols de mesclum, l’estofat de mongetes i cansalada o la sopa de farigola i pa són exemples del que podrem trobar en aquesta nova carta, senzilla però de gran qualitat i assequible per a tothom. La presentació de la carta serà el dia 27 d’abril.

Aquest projecte conjunt ens demostra que podem gaudir d’una gastronomia de qualitat que troba l’equilibri amb el territori i les persones; a través de pràctiques sostenibles a nivell ambiental i social, com el foment de la producció ecològica a la comarca o la participació al projecte de persones de col·lectius vulnerables del territori. Tot això ha sigut possible gràcies al finançament i suport de la Fundación Daniel y Nina Carasso i la Generalitat de Catalunya.

Una nova aposta amb una carta que ens farà gaudir del menjar saludable a un altre nivell; bo al degustar-lo, bo pel territori i bo per a les persones que hi viuen.

Plataforma Educativa a la Fira d’Ocupació TreballemGi de Blanes

Les companyes Mouna Belayachi  i Ximena Ospina avui estan a Blanes, que acull la Fira d’ocupació  Treballem Gi amb un stand on rebran els/les joves candidats/es i interessats/des en els diferents serveis que presten les entitats de la xarxa.

La fira ha comptat amb la participació de 40 empreses i entitats i gairebé 500 joves.

Entre els objectius de TreballemGi hi ha el d’ impulsar la inserció laboral, estimular les empreses i entitats locals amb la finalitat d’inserir i orientar els joves sobre com cercar i assolir feina, i informar les empreses dels ajuts a la contractació.

TreballemGi vol relacionar els joves amb el teixit empresarial i experts en orientació ocupacional amb les finalitats de millorar l’ocupabilitat dels joves amb tallers pràctics de millora de currículum i marca personal. Posar en contacte a les empreses participants amb els perfils que solen contractar i, finalment, informar de la realització de programes especialitzats de formació amb sortides laborals.

Joves del Centre d’Acollida Oikia visiten l’IES Celrà

En Mohamed i l’Abderrahim, dos dels joves que viuen al CA Oikia (Fundació Resilis) ens expliquen que bé va anar la visita de tornada a l’IES Celrà.

El dimecres 3 d’abril alumnes, educadors i professors del Centre d’acollida Oikia vam visitar l’IES Celrà. Ja és la tercera trobada que fem! Només d’arribar, vam fer una foto de grup a la porta de l’institut.

En primer lloc ens va rebre el director i tot seguit els alumnes de 2n d’ESO ens van fer una visita guiada per l’institut: l’aula de dibuix, de tecnologia, música, tallers, informàtica, el pati, el bar… Després vam ballar i cantar unes cançons que havien preparat i també els vam ensenyar a ballar música marroquí.

Abans que plogués  vam sortir al pati i vam jugar una sèrie de jocs com el pichi i el samurai. No hi havíem jugat mai, nosaltres!

Quan jugàvem, plovia molt i vam entrar a la sala i vam esmorzar pastissos i refrescs. El dia anterior grans i petits vam fer al taller de cuina un pastissos de poma i xocolata per portar-los a les noies i professors de l’IES Celrà. Ells també van preparar-ne alguns, també molt bons…

Després d’haver acabat de menjar hi va haver mitja hora de sortir el pati i vam aprofitar l’oportunitat de parlar i jugar amb les noies.

Després, els vam donar una foto de grup que havíem fet  al centre la vegada que van venir i elles ens van regalar una bossa de roba amb un estampat fet per elles i amb l’escrit “La barrera més gran és el  teu silenci”.

Després d’acabar vam fer la darrera foto amb les noies i els professors, per tenir un bon record d’un dia genial!

Mohamed M. i Abderrahim H.q

, ,

El jurat dels premis d’Acció Social Mercè Bañeras i Maria Figueras es reuneix per deliberar

Avui, 11 d’abril, ha tingut lloc a la seu de Plataforma Educativa a Girona la reunió del jurat dels premis d’acció social que l’entitat organitza cada any.

El jurat, format per professionals i persones que han dedicat la seva trajectòria a l’acció social des de diversos àmbits, ha escollit ja entre els 87 candidats que opten als premis d’enguany (77 projectes entre les categories d’innovació i emprenedoria social i 10 candidatures individuals a corresponsabilitat ciutadana)

El jurat està format enguany per Anna Sunyer, presidenta de la Fundació Plataforma Educativa; Mariàngels Oliveras emprenedora social i cofundadora d’Astrid-21; Jordi Bach, l’anterior guanyador dels premis en categoria de corresponsabilitat ciutadana i Marc Vilahur, director de Fundació Emys. La companya del departament de comunicació, Mar Bosch, n’ha estat la secretària sense vot.

Voleu saber quins seran els projectes guanyadors d’enguany? Us emplacem a saber durant l’acte d’entrega de premis que se celebrarà al CaixaFòrum de Girona el proper 23 d’abril a les 12h.