,

Projecte Arrela’t, mentoria en clau esportiva per a la inclusió social

Aquesta última setmana de novembre s’ha presentat a Amposta el projecte Arrela’t, liderat per la Fundació Gentis i que compta, a Terres de l’Ebre, amb diferents agents claus que hi col·laboren.

Arrela’t és un projecte que neix de la necessitat d’acompanyar persones joves d’entre 12 i 16 anys, en risc d’exclusió social, a través d’itineraris de mentoria, en la pràctica esportiva a diferents clubs i entitats esportives d’Amposta. Els objectius principals d’aquest projecte són la inclusió social i comunitària i la millora de les competències transversals i emocionals de les persones joves mentorades.

Una de les fortaleses d’aquest projecte és la participació de diferents agents clau sense els quals la seva execució no seria possible: l’Ajuntament d’Amposta, derivador, a través de serveis socials de les quinze persones joves participants i contacte amb els diferents clubs esportius de la ciutat; la URV i EUSES, facilitadores de les persones mentores; el Centre de Tecnificació Esportiva de Terres de l’Ebre, amb esportistes d’elit que apadrinen el projecte i REMSA, que ha fet de l’Arrela’t el seu projecte social finançant els itineraris de les persones participants.

El projecte Domus Ludens comença la prova pilot als centres

Han passat moltes coses des del llançament oficial del projecte Domus Ludens el gener del 2021. Actualment, la iniciativa internacional per enfortir el dret al joc d’adolescents que creixen en el sistema de protecció, es troba en un moment cabdal: ha començat a desenvolupar la prova pilot als diferents països que integren el projecte.

Agents lúdics internacionals a punt!

Hem estat treballant per produir una guia de jocs amb els millors 20 jocs de taula en el context d’atenció residencial del sistema de protecció i en un Manual d’agent lúdic que permeti abordar l’escassetat de moments de joc des dels entorns d’atenció residencial, promovent i implementant una cultura de joc de taula adequada. Per tant, el Manual de l’Agent Lúdic ha estat concebut per ser utilitzat com una eina molt pràctica per al personal educatiu.

Els projectes internacionals suposen un repte especial la transferència i difusió de coneixements adaptats als contextos, llenguatges, rutines i estructures nacionals de cada país. Gràcies a l’acompanyament especialitzat d’un dels socis del projecte, La Juganera, hem pogut gaudir d’una excel·lent formació internacional a Catalunya. Aquesta acció ha permès dissenyar una  formació que inspira i sensibilitza el personal educatiu la qüestió del  “dret al joc” i l’ús de jocs de taula a l’atenció que donem als nostres adolescents.

En sessions que van durar diversos dies, vam jugar a jocs de taula junts, vam aprendre a ensenyar jocs de la millor manera possible i vam intercanviar idees i solucions per a possibles inconvenients. Posteriorment vam poder replicar la formació internacional en els nostres contextos locals amb sessions de formació nacionals, on vam traspassar el nostre coneixement als nostres col·legues per capacitar-los com a agents lúdics de Domus Ludens.

, , ,

La 5ena edició d’Incuba Dones Barcelona ja està en marxa!

El passat 10 de novembre, Incuba Dones Barcelona de Fundación Utopia va inaugurar la seva nova edició, la cinquena, a la ciutat comtal en la que hi participaran 10 dones que volen liderar el seu propi procés d’emprenedoria.

Estela Rodríguez, tutora del grup, va ser la encarregada de rebre les participants i donar la benvinguda a les assistents.
La sessió d’inauguració  va ser a càrrec de la Lilian Canté, coordinadora pedagògica, qui va explicar la metodologia de la formació i les línies d’actuació d’Incuba en  edicions passades així com els productes de les dones que van realitzar la formació la passada edició.

En aquest primer mòdul, que s’estendrà fins al mes de desembre, es treballarà  l’enfortiment emocional i l’apoderament de les participants i la construcció més detallada de les idees de negoci per començar a confeccionar el seu propi pla d’empresa.

Les sessions formatives seran els dimecres de 9:30h a 13:30h en les instal·lacions de Fundació Gentis al carrer Vilardell, 29 de Barcelona.

Si voleu participar-hi o voleu més informació, us podeu dirigir a suportincuba@fundacionutopia.org

Us esperem!

PErsones: Miquel Calm, president del patronat de FASI

ℹ PErsones: Miquel Calm, president del patronat de FASI

El persones del mes d’octubre el vam dedicar al president del patronat de FASI, Miquel Calm.

Porta vinculat a l’entitat més de 7 anys i en aquest vídeo ens explica quina és la seva tasca dins l’entitat i com veu la vinculació de FASI a Plataforma Educativa.

Podeu veure el vídeo aquí: https://youtu.be/ggp9PFOyNjA

PEnsem: El rebuig, per Estefania Ruano

Estefania Ruano González;

Educadora social al Pis Assistit Tallamar de la Fundació Resilis. Un pis d’autonomia per joves de 16-18 anys. També aplica l’arteràpia en el servei.

Tots hem sentit en alguna vegada el rebuig i coneixem tots els sentiments que aquest genera dins nostre: falta de sentit de pertinença, desvalorització, dolor, angoixa, soledat, incomprensió, etc. El rebuig ataca directament a l’autoestima, a la identitat, a la imatge que tinc de mi, a qui sóc. Com una fletxa, és capaç de travessar totes les capes del meu cos fins a arribar a la part més vulnerable de mi, al meu cor, a la meva essència. Imaginem que aquest rebuig el rep una rosa per ser una rosa; com se sentiria? No pot ser una altra cosa que una rosa, però si de l’entorn rep constantment que està malament ser una rosa, que és estranya, que no té cap utilitat, que té alguna cosa que no està bé i aquesta cosa té a veure amb la seva essència. El seu patiment serà molt gran, ja que intentarà ser d’una forma que no és per adaptar-se a la majoria, per encaixar, per ser mirada, acceptada i valorada. I això és impossible. Socialment no ens han educat a comprendre que no tots som iguals i que això no és dolent. Que no estem sols en aquest camí, que trobarem altres roses, que res en nosaltres està malament i/o no funciona.

La societat que hem creat és una societat d’etiquetes, de fronteres, d’encaixonar tot allò que no comprenem i en comptes de posar la nostra mirada en la felicitat de l’altre i la pròpia, entrem en la comparació, en la competitivitat, en el joc que s’està jugant. Si observem la natura, ens adonarem que els arbres, les flors, les pedres, etc., no tenen la necessitat de comparar-se ni lluitar per ser més que una altra, simplement existeixen. Per tant, em pregunto: en quin moment ens hem oblidat com a éssers humans d’això? I aquí entra la ferida, les ferides que tothom portem dins que ens porten a adoptar tot un seguit de personatges per poder encaixar. Personatges que estan lluny de la nostra veritat, de la nostra essència. Perquè sentir el rebuig és molt dur i tots ho sabem. Malgrat tot, seguim el joc, les regles marcades. A vegades som qui rep el rebuig i en d’altres som qui rebutja. Per què? Tant en un bàndol com en l’altre, hi ha en comú una cosa: la necessitat de tenir reconeixement, de tenir estima per ser qui som, de sentir la mirada d’amor i respecte de l’altre per sentir que existim.

Què passa a l’adolescència? Busquem un camí, un camí de la nostra expressió autèntica i acostuma a ser una etapa difícil perquè anem perduts, perquè no ens diuen; “Escull el camí que tu anheles”. Perquè no estem tenim preparació per afrontar-nos al món, perquè la visió de les nostres famílies o vincles referents és molt important en nosaltres encara que mostrem la nostra indiferència. I en l’adolescència hi ha conflicte, un conflicte intern molt fort de qui vull ser, acomiadar-me del que he rebut i no sóc, no saber qui realment sóc, de rebre el pes de la societat en què visc sobre qui hauria de ser, de la família, de l’entorn proper. L’educació no ens invita a trencar amb els esquemes que ens reprimeixen, al contrari, ens invita a seguir i a ser vàlids per encaixar en el sistema, siguin de la nacionalitat que siguin.

I els MENA (menors estrangers no acompanyats), què són sinó adolescents? Persones que busquen expressar-se en el món, que busquen un camí diferent al marcat, que intenten tirar endavant d’alguna forma quan encara no tenen les estratègies suficients per afrontar-se al món.

La percepció de molts és que s’aprofiten de la societat que els acull. Però hem de tenir en compte que una persona no viatja sola a un altre indret perquè sí, un no marxa lluny de la família perquè sí, hi ha una cerca per poder optar a alguna cosa que es considera que és millor. Aquest jovent ha realitzat un acte de valentia que és seguir el camí que creuen que anhelen i que és millor, malgrat les dificultats i la incertesa. Quants de nosaltres ens hem atrevit a fer aquest pas? Quants de nosaltres com adults, ho hem deixat tot per seguir els nostres anhels? Potser canviant el discurs, canviarem la mirada.

Aquest article és una crida a donar valor a la diferència i a totes les oportunitats que aquesta ens pot oferir si tenim la capacitat d’afrontar la nostra por al rebuig. En aquest moment també ens estarem donant l’oportunitat de ser qui som i de donar suport que l’altre pugui ser qui és.

, ,

David Ruiz explica els projectes de mentoria social i el Domus-Ludens a TV Girona

El coordinador tècnic de la Fundació Resilis, David Ruiz, va ser entrevistat a Girona TV per explicar tres dels projectes que està portant a terme Plataforma Educativa en aquests moments.

En concret va explicar els dos projectes de mentoria social en el quals participa l’entitat, el Sapere Aude i el programa Català de Refugi.

Al llarg de l’entrevista també ha explicat el projecte Domus-Ludens que lidera la Fundació Resilis.

Podeu mirar l’entrevista aquí:

, , , ,

Suma’t a un món amb menys residus!

Les entitats que conformem Plataforma Educativa participem de les actuacions desenvolupades en el marc de la Setmana de la Prevenció dels Residus durant tot el mes.

Aquest any la nostra campanya es centra sobre el Malbaratament Alimentari adaptant les accions que podem fer des dels vostres Serveis i les què podrem fer des de casa nostra.

Podeu seguir els consells i actuacions: novembre malbaratament

El 7 d’Astres guanya els Premis de la Xarxa Gironina per a la Reforma Horària

reforma horària

L’Ajuntament de Girona lliurarà pròximament els Premis de la Xarxa Gironina per a la Reforma Horària (XGRH). Enguany El 7 d’Astres, juntament amb a les empreses Agroxarxa i Mimasa, n’han estat les guanyadores per les mesures que han aplicat en la gestió del temps en benefici de la salut del personal i l’eficiència de l’empresa. Deu organitzacions de Girona i de l’àrea urbana van presentar candidatura en alguna de les tres categories previstes en els guardons: igualtat i conciliació, hàbits saludables i eficiència.

reforma horària

La Fundació El 7 d’Astres incorpora els valors de la reforma horària en mesures que volen afavorir l’eficiència en el treball, mitjançant un programari que facilita el seguiment de les tasques, el registre d’incidències i una millor comunicació interna, entre d’altres. Aquest centre especial de treball que ofereix serveis de jardineria, cuina, manipulats, entre d’altres, també destaca en bones pràctiques per treballar i formar-se a distància, sense oblidar la desconnexió digital.

El jurat encarregat de valorar les bones pràctiques en Reforma Horària que apliquen les empreses locals està format per la directora del Departament d’Empresa de la Universitat de Girona, Cristina Sànchez-Miret; el promotor de la reforma horària, Fabian Mohedano; el sommelier del restaurant El Celler de Can Roca, Josep Roca, i la regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Girona, Glòria Plana Yanes.

A més de El 7 d’Astres, dues entitats més de la xarxa Plataforma Educativa van presentar candidatura, la Fundació Astres i la Fundació Resilis.

, ,

Astres organitza la xerrada “Acompanyar el meu fill/a des de la diversitat”

Amb la voluntat de conèixer la visió de la discapacitat cap a la diversitat, i la importància d’afavorir una projecte de vida persona, la Fundació Astres amb la col·laboració de Dincat i el Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, han programat la xerrada “Acompanyant el meu fill/a des de la diversitat”, ajudarà a adquirir i/o augmentar estratègies d’acompanyament per a l’autodeterminació.

La ponència anirà a càrrec d’Eduardo Brignani Pérez i serà el divendres 15 de novembre a les 18h. Es podrà seguir per zoom de manera gratuïta.

,

Programa mixt d’orientació i formació a la Fundació Gentis

El Consorci de Formació Continua de Catalunya ha engegat un programa nou per minimitzar els estralls que la pandèmia Covid-19 ha provocat en les empreses i les persones treballadores del país, principalment afectades per un ERTO (Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació). L’impacte econòmic de la pandèmia fa preveure que les persones treballadores afectades per un ERTO no puguin tornar al lloc de feina que tenien abans de la pandèmia. Cal una qualificació d’aquestes persones per a adaptar-se als possibles nous llocs de treball dins de l’organització o proporcionar adaptació a una possible reorientació a altres sectors laborals. Amb aquest plantejament de partida s’ha obert convocatòria dels Programes Mixtes d’Orientació i Formació Ocupacional que proposen una doble via d’actuació: l’Orientació i la Formació.

Fundació Gentis ha rebut la subvenció per a desenvolupar aquest programa en 3 punts d’actuació del territori català: Girona, Barcelona i Terres de l’Ebre. Amb un dispositiu de 6 persones (3 per territori) les persones tècniques orientadores i prospectores tenen l’objectiu d’atendre un total de 375 persones treballadores que hagin estat o estiguin en situació d’ERTO.

Els objectius generals d’aquest programa són:
• d’una banda, oferir suport a les empreses en qüestions relacionades en l’avaluació competencial, qualificació i formació tècnica de les seves persones treballadores.
• de l’altra, proporcionar a les persones treballadores aquelles eines i recursos que li permetin enfortir la seva ocupabilitat i la qualificació competencial (transversal i tècnica).