, ,

Coneixeu el CRAE l’Espurna de Rubí?

Avui us volem parlar del CRAE l’Espurna, ubicat a Rubí, un servei de la Fundació Resilis dirigit a la primera infància que atén a infants d’entre 0 a 12 anys.

L’Espurna neix l’any 2006 com a centre propi de la Generalitat de Catalunya i de gestió delegada a la Fundació Plataforma Educativa mitjançant contracte administratiu amb la DGAIA.

Actualment atén a tretze infants en situació de risc social. El centre assumeix les funcions educatives pròpies de la família per imperatiu legal, donat que s’ha detectat una situació de desemparament que ha portat a decretar una tutela i/o guarda administrativa.

“L’equip de professionals facilita als infants una resposta a les seves necessitats materials, físiques, afectives, psíquiques i socials, tot procurant-los un desenvolupament global i harmoniós”

El CRAE L’Espurna és un centre col·laborador de la Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència que treballa per l’atenció, educació i guarda dels infants en alt risc social i que necessiten acolliment atesa la seva situació psicosocial

familiar.

Per tant, l’atenció i la cura dels infants la porta a terme un Equip Educatiu mixt de professionals amb titulació adient al context de la població atesa, en aquest cas, educadors/es socials. Així doncs, aquest equip de professionals facilita als infants una resposta a les seves necessitats materials, físiques, afectives, psíquiques i socials, tot procurant-los un desenvolupament global i harmoniós, encaminant-los cap a la seva autonomia personal.

Un curs de vincle mentor s’acomiada a Can Moragues

Avui dijous, 21 de juny, els mentors/es del projecte europeu Sapere Aude i els seus mentorats/des es trobaran a Can Moragues, que acollirà la primera ( i la darrera!) reunió entre mentors/mentores i mentorats/des.

I és que trobades com aquesta no s’han donat donat tot el curs, ja que els mentors i els seus mentorats mantenien un vincle individual, com a dinàmica habitual.

La jornada, que prendrà un to lúdic i distès (amb dinàmiques grupals i d’oci) alhora que reflexiu, servirà per posar en comú les seves experiències durant aquest primer any de vida del projecte i acomiadar-se amb un berenar sopar a la salut d’aquest vincle que s’ha forjat enguany.

Sapereaude

, , , , ,

Caminar per escurçar distàncies amb el Senegal

Reflexions després del trajecte

El passat divendres, 15 de juny, l’alumnat de l’Institut Narcís Monturiol de Figueres va realitzar una activitat emmarcada dins del projecte Bicicletes per l’Educació al Senegal-Sensibilització liderat per la Fundació Utopia-Bicicletes Sense Fronteres.

L’activitat va consistir a fer una ruta fins a Perelada simulant els quilòmetres que recorren diàriament l’alumnat de l’Institut Palmarin Facao al Senegal, que caminen entre 4 i 120 km per arribar a l’escola. El grup va estar format per 5 professors/es i 24 alumnes.

“Aquesta activitat promociona valors socials com la igualtat, la justícia social i el respecte mutu”

La caminada va generar consciència en l’alumnat del Monturiol sobre les desigualtats que persisteixen entre països del Nord i del Sud. Després del trajecte, van valorar les oportunitats que ofereix el sistema educatiu català i de la importància d’exercir el dret a l’educació.

El professorat qualifica de molt interessant l’intercanvi educatiu entre els dos centres, ja que promociona valors socials com la igualtat, la justícia social i el respecte mutu. A més de fomentar la interculturalitat i la convivència real i pacifica entre persones de diferents procedències.

, , ,

La mentoria social, vincle efectiu i afectiu

El company Arnau Taberner López, coordinador a Catalunya del projecte europeu #SapereAude escriu sobre la mentoria social el  El Punt Avui

Vivim en una societat immersa en una exigència aclaparadora. Se’ns demana que siguem independents i, alhora, socialment acceptats; que aportem valor, que busquem sempre noves oportunitats per oferir el millor de nosaltres mateixos. I molts ho mig aconseguim perquè els sistemes educatius, familiars i el propi context ens ajuden, ens embolcallen, ens fan de xarxa de seguretat per si caiem; ens preparen, en definitiva, per entendre i respondre a aquest enorme grau d’exigència.

Però què passa quan no es disposa d’aquest suport? Què passa quan aquest espai en la societat està en risc perquè no hi ha aquesta família, perquè el context social o econòmic no només no els ajuda sinó que els marca indefectiblement? Com a ciutadans, com podem donar-hi resposta? Qui s’atreveix a donar-hi resposta?

Precisament perquè és qüestió de consciència però també d’atreviment, que no puc deixar-vos de parlar d’una resposta que se suma a totes aquelles que aborden aquesta realitat: la de la mentoria social com a vincle efectiu (i afectiu) dels joves en risc d’exclusió. I és que actualment a Catalunya hi ha més de 14.000 joves que presenten un expedient obert en el sistema de protecció a la infància, una situació d’emergència social que, lluny de solucionar-se, s’agreuja any rere any.

Els motius són tan diversos com us pugueu imaginar, i van des de l’arribada de menors estrangers sense cap vincle amb la societat d’acollida fins als casos de desemparament. Programes de suport social protagonitzats per persones no vinculades directament a l’administració pública, com ara el Sapere Aude, s’han demostrat eficaços. Els mentors?, simples veïns de realitat que veuen que aquesta situació els interpel·la.

El concepte de mentoria social, avui ja d’ús comú, consisteix a oferir a aquests joves un referent alternatiu i complementari als suports de què ja disposa, per ajudar-lo acadèmicament però, sobretot, per oferir-li una guia personal que el mantingui vinculat a una societat de la qual forma part, ampliant i enfortint la seva xarxa relacional amb nous ancoratges de camí cap a la maduresa.

Arnau Taberner, coordinador a Catalunya del projecte europeu SAPERE AUDE

Una comissió per resoldre dilemes ètics relacionats amb el nostre dia a dia a la feina

S’obre la convocatòria per la 11a edició del Nahual

Avui, 15 de juny la Fundació Utopia-BsF obre la convocatòria de beques per participar en el Projecte Nahual 2018 que facilita l’estada a Catalunya durant tres mesos de professionals de l’acció comunitària arribats des de Guatemala, fent partícip a la societat catalana de la realitat guatemalenca, alhora que participen i col·laboren amb grups de treball i entitats catalanes aportant la seva expertesa i experiència com a professionals de la cooperació internacional.

Si voleu saber-ne més d’aquesta convocatòria podeu clicar aquí

, ,

El projecte Sapere Aude organitza la darrera conferència internacional de la present edició a Zagreb

A la trobada es presentaran els resultats anuals dels 5 països participants

Aquest 5 de Juliol el projecte SAPERE AUDE organitza la seva darrera conferència Internacional on es presenten els resultat que la recerca conjunta dels cinc països participants que s’ha portat a terme durant aquest any de desenvolupament.

El projecte consistia en dotar de formació en mentoria social a un grup de persones voluntàries interessades en esdevenir mentors d’infants en risc d’exclusió, específicament nens i nenes que es troben sota tutela de l’estat.

Aquesta valuosa experiència ha portat com a resultat la creació d’una guia transnacional sobre com efectuar mentories socials, així com un anàlisis profund de com aquesta pot beneficiar a infants i joves de tot el continent.

Un cop presentats infant i mentor, acordaven trobades setmanals en les que construïen un vincle de confiança i suport durant tot el curs escolar. Aquest vincle i els efectes beneficiosos que té en els infants en risc –menys probabilitats d’abandonament escolar, desenvolupament de competències personals, clarificacions d’objectius, estabilitat emocional, etc-, és el que el projecte ha estudiat en els cinc països participants.

En aquest sentit, el recull de tota aquesta valuosa experiència ha portat com a resultat la creació d’una guia transnacional sobre com efectuar mentories socials, així com un anàlisis profund de com aquesta pot beneficiar a infants i joves de tot el continent.

Amb aquesta recerca ja recopilada us convidem a tots aquells interessats en el món de l’educació, l’atenció a la infància i el paper de la comunitat en el suport social a assistir a la conferència de cloenda del Sapere AUDE que es celebrarà el 5 de Juliol a Croàcia de 8.30h a 16.00h al centre Tribina Grada Zagreba (Kaptol 27, 10 000, Zagreb)

Durant la conferència els equips cada país mostraran la seva experiència durant aquest any i mig, trobarem testimonis de mentors i finalitzarem amb una taula de discussió en la que investigadors europeus experts en els camps de l’atenció social i l’educació posaran de manifest l’actual situació europea.

Si voleu més informació sobre el programa o les activitats de  podeu contactar via mail a info@sapereaude-project.com

, , , , ,

Caminar pel dret a l’educació i la defensa dels drets humans

Aquest divendres, 15 de juny, l’Institut Narcís Monturiol de Figueres, realitzarà una caminada de 12 km per Figueres amb l’alumnat de  d’E.S.O.

L’objectiu és simular la distància que recorren alguns dels alumnes de l’Institut de Palmarin, Senegal, per arribar a l’escola, i d’aquesta manera sensibilitzar i conscienciar-los de la importància d’exercir el dret a l’educació, la promoció i defensa dels DD.HH, així com del valor de la cooperació i la solidaritat internacional per fer d’aquest món, un lloc més just on tothom tinga les mateixes oportunitats.

Aquesta caminada començara a les 8:30h i finalitzarà a les 14:45h. La caminada està emmarcada dins d’una activitat de “Geocaching (a partir d’unes coordenades l’alumnat recorrerà els quilòmetres, i, quan arriben a la meta, hi haurà un tresor esperant-los.  Aquest serà la descripció del projecte “Bicicletes per l’educació a Senegal”, i l’antecedent a l’intercanvi educatiu, per tal que tinguin coneixement d’aquest.

, ,

Visió de conjunt d’un any de mentoria social

Trobada de mentors/es del projecte europeu Sapere Aude a la seu de Plataforma Educativa

Aquest  dilluns, 11 de juny, els mentors/es del projecte europeu Sapere Aude es van trobar a a la seu de Plataforma Educativa de Girona per posar en comú les seves experiències durant aquest primer any de vida del projecte.

Els 16 mentors/es van compartir reflexions sobre la vivència de cadascú i van recollir propostes de millora de cara a futures edicions del programa (ja s’està preparant la segona edició i començant el procés de selecció de nous mentors/es).

La seva responsable, Marta Garcia, destaca el caire profitós i enriquidor de la trobada: “Poder tenir contacte amb els altres mentors ha estat una activitat molt enriquidora. En una tasca de voluntariat tan individual, tenir una visió de conjunt ajuda”.

En una tasca de voluntariat tan individual, tenir una visió de conjunt ajuda

Com sabreu, el projecte Sapere Aude és una iniciativa que vol mostrar els beneficis que reporta la presència d’un/a referent per a un infant i/o adolescent en risc d’exclusió en el seu desenvolupament vital, tant a nivell de creixement personal com de projecció acadèmica.

El projecte, finançat per la unió europea, en el marc dels projectes Erasmus + del pla europeu EUROPA 2020 que compta amb la participació de 5 països i Fundació Plataforma Educativa és l’organització responsable de la coordinació del seu desenvolupament global.

,

Reconeixement al CREI El Guaret de Fundació Resilis per la seva tasca social

Aquest dissabte, 9 de juny, es va celebrar la Nit de Premis de Valls, l’acte de l’entrega dels premis i reconeixements organitzat conjuntament per l’Ajuntament de Valls, la Cambra de Comerç i Indústria de Valls i la Fundació Ciutat de Valls.

I és que, com sabeu, aquest any 2018, el Ple de la Cambra ha acordat distingir a diferents empreses i entitats de la comarca, entre elles hi ha el RECONEIXEMENT PER LA TASCA SOCIAL, ECONÒMICA I DE SERVEI, a la FUNDACIÓ PRIVADA RESILIS  amb el Crei “EL GUARET” de Valls.