General - Novetats - Punt Òmnia Bon Pastor

Les arpilleres del Punt Òmnia Bon Pastor de Figueres i molt més…

Parlem amb la Mònica Bertran, dinamitzadora del Punt Òmnia Bon Pastor de Figueres

La Mònica Bertran és la persona responsable del Punt Òmnia Bon Pastor de Figueres. Amb ella parlarem de l’activitat que es desenvolupa a aquest recurs però des d’una vessant personal. Per això hem volgut saber una mica més d’ella. Ens explica que dels 14 al 38 anys la seva vida professional ha estat vinculada al món del teatre. Com actriu, acròbata, trapezista, regidora, productora, realitzant vestuari, etc. Ha fet bolos a Catalunya i a Espanya; en companyies pròpies i alienes; a Barcelona i a Madrid; amb formacions i mestres diversos; fent teatre per a adults i infantil; de carrer, en sales i festivals; ha narrat de contes i animacions…Tenim una dona de teatre, activa i polifacètica dinamitzant el Punt Òmnia!

I de què t’ha servit aquesta dilatada experiència en el món del teatre, aplicada a l’acció social?

Aquests anys de professió teatral m’han permès desenvolupar competències com ara les d’actuar amb altres i sola, aptituds per a l’escolta activa, per a posar-me en el lloc de l’altre, tècniques vocals i de teatre, bona memòria, concentració, coneixement del propi cos i de la seva expressivitat, bona forma física, treball en equip, capaç d’encaixar crítiques i rebuig, de respectar a persones de tots els orígens, de treballar sota pressió i dates límits, compromís, creativitat, flexibilitat, entrega, habilitats per a la investigació, comunicatives, interpersonals, socials, perseverant i resolutiva. Així com també, coneixements tècnics, gestió i organització, difusió, entre altres.

Però tot i que la vida de la faràndula és divertida també és dura i inestable. Sempre cal anar fent altres feines de subsistència per anar tirant. La majoria de les feines que vaig desenvolupar, quasi sempre, estaven vinculades amb el tercer sector. Treballant com a auxiliar d’educadora social amb persones amb discapacitat, de monitora del lleure, etc. Així que, quan era a punt de fer els 40 anys, em vaig posar a estudiar. Primer l’accés a la universitat per majors de 25 anys i, després, el Grau d’Educació Social a la UNED. La formació acadèmica em va permetre sumar noves competències: diagnosis, identificació i avaluació de necessitats, problemes i circumstàncies, metodologia, presa de decisions, negociació, priorització de les tasques a realitzar, millorar la comunicació escrita, informàtica, coneixement de recursos disponibles, aptituds per a gestionar el temps,  habilitats per a l’administració, actuar amb rapidesa  i amb calma, resolució de conflictes, resiliència, obertura,  actitud positiva, capacitat per a afrontar les exigències emocionals i intel·lectuals del treball, de tractar amb persones difícils o demandants, de valorar a les persones i analitzar la informació que donen, objectivitat, paciència i responsabilitat.

No és poca cosa! I quan néixer el teu vincle amb Plataforma Educativa?

Va ser nou anys més tard, un cop acabada la carrera, i després de fer unes quantes feines en l’àmbit socioeducatiu, que vaig entrar a formar part de la plantilla Resilis. Allà hi feia d’Educadora Social al Centre Obert de Celrà. I va ser llavors que l’Eva, l’anterior dinamitzadora del Punt Òmnia Bon Pastor i, amb la qual havia coincidit treballant un estiu a Ksameu, em va trucar per avisar-me de la plaça que deixava lliure. Des del febrer de 2018  en sóc la nova dinamitzadora. I ara, després de passar per un ventall de feines faranduleres i socioeducatives, el fet d’estar com a dinamitzadora del Punt Òmnia Bon Pastor de Figueres em permet desenvolupar totes les competències adquirides, de manera molt enriquidora, en aquesta tasca vocacional, d’aprendre compartint i intercanviant coneixements.

Mònica, parla’ns del punt Òmnia del Bon Pastor de Figueres. Què és un Punt Òmnia? Quina tasca s’hi desenvolupa?

El Programa Òmnia neix l’any 1999 a partir d’una iniciativa del Departament de Benestar i Família i del Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació i la Comunicació amb l’objectiu d’afavorir l’accés de la població a la societat de la informació i la comunicació, per no provocar en els col·lectius més vulnerables una nova forma d’exclusió social, anomenada escletxa digital. L’accés dels usuaris a aquest programa és universal i gratuït. Actualment hi ha 116 Punts Òmnia repartits per tot el territori català. Els Punts Òmnia treballen a partir de tres eixos d’intervenció: la ocupabilitat, potenciant la inserció laboral de les persones en risc d’exclusió social; l’acció comunitària, afavorint el treball en xarxa amb les entitats socials i educatives i altres serveis del territori; i l’aprenentatge que garanteix que les usuàries obtinguin  una formació en Tecnologies de la Informació i la Comunicació així com en altres camps, fins i tot en l’adquisició de competències socials.

La gestió dels Punts Òmnia es concedeix per part de la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària a entitats sense ànims de lucre, ajuntaments, consells comarcals i a centres penitenciaris. En aquest cas, el Punt Òmnia Bon Pastor Figueres està gestionat per Plataforma Educativa, més concretament per la Fundació Resilis que, actualment, està traspassant la gestió dels Punts Òmnia de Girona a la Fundació Gentis.

Per mi, el Punt Òmnia Bon Pastor de Figueres és un espai, un equipament, un recurs on els usuaris, no només aprenen què són, com funcionen les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i, com aquest aprenentatge pot millorar i enriquir el seu dia a dia, sinó que també, els permet aprendre, compartir, intercanviar coneixements, experiències i trossets de vida, preocupacions, desitjos, soledats i rialles.

D’on va sortir la idea de fer el blog Arpilleres?

D’entre les usuàries del Punt Òmnia Bon Pastor de Figueres hi ha un grup de dones que són molt aficionades a la creativitat a puntades, al fil i a l’agulla, a tenir les mans actives i creatives omplint de caliu els racons que conformen els seus paisatges quotidians.

I aprofitant aquesta afició compartida vam decidir crear un nou espai-curs dins del Punt Òmnia anomenat Blog i Arpilleres. Però és clar, calia vincular la creativitat a puntades amb les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i és per això que vam pensar que la millor manera era crear un blog on poder anar mostrant tan el procés de creació de les Arpilleres com el resultat i les mostres del nostre treball.

Com són les usuàries del servei, quines inquietuds tenen… hi ha un perfil comú o et trobes amb varietat de persones amb el punt comú d’aquests interessos?

La diversitat de dones que formen el grup de participants del curs Blog i Arpilleres, tenen en comú la inquietud creativa i artesanal realitzada amb materials tèxtils: robes, agulles, fils, botons, llanes, etc. N’hi ha que en saben més i n’hi ha que tenen moltes ganes d’aprendre. I unes a les altres s’ajuden, s’ensenyen, comparteixen, tot creant una petita família d’arpilleristes al Punt Òmnia Bon Pastor Figueres.

I per cert: què és una arpillera?

Arpillera és el nom amb que es coneix a la peça tèxtil gruixuda i aspra fabricada amb diversos tipus de estopa (de cànem o de jute), que sol utilitzar-se com a element cobertor, i en la fabricació de sacs i peces d’embalatge. Aquest teixit s’utilitza per a la confecció d’objectes tant variats com cortines, estovalles, entapissats, etc.

Les arpilleres són una manifestació d’artesania comunitària sorgida durant la dictadura militar de Xile. Aquests brodats eren realitzats per grups de dones —les arpilleristes— que plasmaven en les seves obres, a manera de comunicació i denúncia, la cerca dels seus familiars detinguts desapareguts i altres temàtiques socials durant la dictadura d’Augusto Pinochet.

Les Arpilleres són il·lustracions tèxtils de manifestació, comunicació i/o denuncia que expliquen els neguits, les preocupacions o els dolors compartits i/o individuals  i que, permeten a les arpilleristes deixar anar, a cada puntada, el verí de les ferides de l’ànima.

La temàtica escollida ha estat l’assetjament escolar: per què?

Van ser les pròpies usuàries les que van decidir expressar la seva preocupació per l’assetjament escolar ja que massa sovint en son testimonis en les escoles dels seus néts. Vam treballar a partir d’experiències recollides i tractades en diversos documents com els que ofereixen les següents  pàgines web:

Les Arpilleres resultants han estat impactants i tendres alhora. N’estem molt orgulloses i contentes.

Què esteu fent en aquest moment/pròximament?

En aquests moments aquest espai de creativitat a puntades que és el curs Blog i Arpilleres bull d’activitat. Estem fent mandales brodats, ninots de ganxet i altres meravelles. Però, pel que fa a les Arpilleres d’aquest trimestre en curs, el tema escollit és: el Dia Internacional de la Dona Treballadora i ens fa especial il·lusió. Ja comencen a tenir forma i estan quedant molt i molt boniques. La 2a  Mostra de Blog i Arpilleres, segurament serà l’11 d’abril. Ja us n’informarem!

Punt Òmnia Bon Pastor de Figueres